Začínající podnikatel

Začít s podnikáním – to chce jistou dávku odvahy, ale i rozvahy. Zkusit to mohou pracovníci na běžných pozicích i nezaměstnaní lidé, kterým se nedaří najít práci. Co by měl začínající podnikatel zvážit, na co by si měl dát pozor a jak by měl začít?


Jak začít s podnikáním?

Náhlé vnuknutí nového nápadů nebo nespokojenost se stávajícím zaměstnáním mohou být prvotním impulsem, proč se lidé chtějí vrhnout do podnikání. Než se ale do toho pustí, měli by si celou cestu důkladně promyslet.



1. krok = zjistit příležitosti a možnosti trhu

Každý začínající podnikatel by měl provést průzkum a analýzu trhu a určit, jaké cílové skupině je jeho produkt nebo služba určena. Základem je ověřit si zájem zákazníků o daný produkt, kolik jsou za něj ochotni zaplatit a jakou jim přináší přidanou hodnotu. Důležitá je rovněž analýza konkurence a sestavení finančního plánu.

2. krok = návštěva úřadů

Nejprve si musí podnikatel vyřídit na živnostenském úřadu podnikatelské oprávnění (nejčastěji ve formě živnostenského listu). Obchodní společnosti se zakládají zápisem do obchodního rejstříku. S některými podnikatelskými činnostmi je spojeno obíhání dalších úřadů. Doba vyřízení živnosti se pohybuje kolem jednoho týdne, doba vyřízení firmy asi tři týdny.

3 krok = financování podnikání

Podnikatel by měl propočítat, jaké budou jeho podnikatelské výdaje v prvním roce podnikání nebo do doby, odkdy počítá s příjmy z podnikání, z kterých uhradí náklady. Výdaje do té doby může financovat z vlastních úspor nebo požádat o pomoc soukromé investory či fondy rizikového kapitálu. Zvážit může také bankovní úvěr, který obdrží na základě kvalitního podnikatelského projektu.

4. krok = vyvarovat se chyb

Podnikatel by neměl zapomínat na to, pro jakou cílovou skupinu je jeho produkt určen a měl by se na ni zaměřit při komunikaci. Neměl by nabízet produkt, který řeší potřeby malé skupiny lidí. Na trh by měl hledět realisticky a vytvořit funkční tým zaměstnanců. Podcenit by neměl dostatečné zálohy na energie a měl by si dát na čas s výběrem vhodných dodavatelů nebo mobilního tarifu. Některou práci by měl od samého počátku delegovat na zaměstnance či externí spolupracovníky.

5. krok = franšíza?

Franšízou uzavře podnikatel smluvní vztah s majitelem zavedené značky. To má tu výhodu, že produkt má již zajištěn odbyt, na druhu stranu je podnikatel omezován ve svém rozhodování, musí dodržovat koncept značky a odvádí poplatky.

6. krok = rychlý vstup na trh

Jakmile si podnikatel ujasní předcházející kroky, měl by vstoupit s produktem na trh co nejdříve, aby obdržel zpětnou vazbu a mohl své podnikatelské plány a cíle vylepšovat a přizpůsobovat dané situaci. Zpočátku může svůj produkt otestovat na několika zástupcích své cílové skupiny a sledovat jejich reakce.

7. krok = marketing a propagace

Marketing a propagaci může podnikatel zajišťovat svépomocí, ovšem za kvalitní rady, jak na marketing, by měl být ochoten dobře zaplatit. Oslovit by měl marketingové odborníky s pozitivními referencemi. Podnikatel by si měl vést evidenci, kolik peněz vložil do určitého druhu reklamy a zda mu to přineslo nějaký zisk. Zapomenout by neměl ani na komunikaci se zákazníky na sociální síti.

8. krok = budování kladných referencí

Každý začínající podnikatel si potřebuje co nejdříve vytvořit kladné reference. Zákazníci své zkušenosti s produkty sdílejí a komentují a naučili se psát na produkty a samotné podnikatele recenze. Přední experti radí, že se vyplatí nabízet své služby zpočátku zadarmo či za minimální peníze a kladné zkušenosti zákazníků zveřejnit na svém webu.

Doporučená literatura

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR doporučuje literaturu Základy podnikání, na které se podílela advokátní kancelář PRK Partners s.r.o a BDO Tax s.r.o. V knize podnikatelé naleznou teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů.